Intervenčním sýčkům sklaplo

22/11/2017 Intervenčním sýčkům sklaplo

Letošní export přesáhne čtyři biliony korun. To je v podstatě jistota plynoucí ze známých dat za deset měsíců. Nezaměstnanost je 3,6 procenta, meziroční inflace je necelá tři procenta. Euro je za 25,60 koruny.

A dále: Objem zakázek v průmyslu je více než uspokojivý, domácí spotřeba roste, výběr daní by mohl být lepší, ale každopádně převyšuje očekávání.

Když přitom před zhruba čtyřmi lety zahájila Česká národní banka intervence proti české koruně, sklidila nebývalou vlnu kritiky.

Část tehdejší i pozdější argumentace byla zcela demagogická. Podle ní intervence vedly k zadlužení obyvatel, ke znehodnocení úspor a řadě dalších zločinů nebývalého rozsahu. Došlo to tak daleko, že bulvár začal propírat platy členů Bankovní rady a rodinné poměry tehdejšího guvernéra. Celé to bylo zcela absurdní, vymyšlené a zaměřené na tu část populace, pro kterou je ekonomie záhadnou a těžko pochopitelnou vědeckou disciplínou. Ponechám rovnou stranou požadavky soudit bankéře za vlastizradu a naházet je do Vltavy. Nicméně každý s elementárním ekonomickým vzděláním samozřejmě věděl, že kurz k euru je jedna věc a k tomuto „znehodnocení“ korun dochází pouze v případě jejich směny na euro (případně jinou cizí měnu, pokud má k euru daný vztah), jinak se intervence jako takové na koruně neprojevily nijak. Teze o zadlužení každého obyvatele vinou emise nových korun a z titulu budoucí ztráty ČNB se zase vyznačují fatálním nepochopením postavení cedulové banky v systému nuceného oběhu měny.

Racionální kritika se soustředila na smysluplnější argumenty. Především šlo o riziko umělého udržování neefektivních výrob, které vážou investice a pracovní sílu a brání tím rychlejšímu rozvoji produkce s vysokou přidanou hodnotou. Druhý významnější argument bylo nebezpečí „zpohodlnění“ exportérů a toho, že díky snadnějšímu vytvoření zisku budou málo tlačit na růst vlastní efektivity. Výsledky intervencí prokazují, že ani jedno z těchto rizik se nenaplnilo. Export se po uvolnění kurzu nejen nezhroutil, ale dále rostl. Lepší odpověď není a ani být nemůže. Důvodem, zdá se mi, je nedocenění významu mezinárodní konkurence a globálnosti trhů. Ukázalo se, že i přes určité kurzové zvýhodnění, byli čeští exportéři po celou dobu pod dostatečným tlakem konkurence – což se jednoznačně potvrdilo právě tím, že po zrušení intervencí letos v dubnu nenastal jakýkoliv problém s exportem.

Současná koruna je vůči euru silnější, než jaká byla česká měna onoho 7. listopadu 2013, kdy intervence započaly.

Intervence ČNB proti vlastní měně byly nesystémovým opatřením, nesly v sobě nemalá rizika. Nicméně poté, co ČNB z trhu odešla a nechala korunu volně plout úskalími devizových trhů, se ukázalo, že byly opatřením správným. V době, kdy česká ekonomika klopýtala a hledala růstový podnět, který nepřicházel ani od vlády a ani z oblasti největších obchodních partnerů, pomohly intervence k výrazné dynamizaci ekonomiky.

Jistě. Kterákoliv ekonomika v kterékoliv době se utkává s riziky. Ta česká nyní čelí nedostatku pracovních sil, relativně rychlému růstu mezd, které tlačí významným způsobem na efektivitu podniků, zvláště těch, které jsou pod nejsilnějším konkurenčním tlakem a kde není dostatečná přidaná hodnota. Našli bychom i řadu dalších. Jenže to je již další kapitola, která nemění nic na skutečnosti, že intervenčním sýčků sklaplo a kritici národní banky by měli konečně přiznat, že 7. listopad 2013 byl dnem, kdy Bankovní rada ČNB přijala správné opatření.

Luboš Smrčka, místopředseda SPO Praha

 

 


PROGRAM SPO PRAHA PRO OBECNÍ VOLBY 2014

1) Praha transparentní a protikorupční

Chceme město bez korupce a tunelářů, je nutné odstavit od moci, vlivu a funkcí lidi nekompetentní morálně a věcně. Vše o veřejných penězích musí být zveřejňováno na webu. Všechny městské rozpočty musí být veřejně kontrolovatelné.

2) Praha participativní

Chceme bránit a obhajovat základní práva všech občanů, práve občanská, politická i sociální. Proto mimo jiné požadujeme přímou volbu starostů a primátora či snížení hranice pro platnost místních referend na 25% účast a jejich časté využívání.

3) Praha hospodárná, inovativní, vzdělaná a podnikavá

Budeme podporovat místní podnikatele, obchodníky a řemeslníky,budeme podporovat rozšíření farmářských trhů a dovoz čerstvých potravin z venkova. V oblasti vzdělání podpoříme vznik dětských skupin, veřejných i soukromých mateřských škol.

4) Praha zdravá a sociální

Podpoříme efektivnější uspořádání sítě zdravotnických zařízení v hlavním městě a převod některých zařízení ze státu do vlastnictví hlavního města. Velkým problémem je rostoucí zadlužení občanů hlavního města, zejména seniorů a dalších sociálně slabých jednotlivců i celých rodin. Uvědomujeme si problémy, které jim způsobuje exekuční vymáhání pohledávek provázené řadou excesů ze strany spekulantů i samotných exekutorů. Proto bude město používat exekuce jen v případě, že selžou jiné prostředky vyrovnání s dlužníky. Podpoříme opatření k rychlejšímu návratu matek s malými dětmi do zaměstnání.

5) Praha bezpečná, čistá a přívětivá pro život

Prahu trápí vysoká úroveň drobné kriminality - kapesních krádeží, vykrádání domů a bytů, krádeží dopravních prostředků včetně bicyklů, rozkrádání a ničení veřejného majetku tzv. sběrači kovů a vandaly. Neúnosně velké je množství heren, kasin a dalších míst hazardu. Zásadní je dotažení linky metra A z Motola na Zličín, vybudování linky metra D, dobudování bezbariérových vstupů pro všechny stanice metra. Praha musí být město pořádku, k čemuž pomůže nejen činnost strážníků. Čistotu Prahy je třeba pojímat jako neustále probíhající činnost.

6) Praha kulturní, evropská a světová

Investice do kulturních památek jsou investicí potřebnou a návratnou, jde o nejen o podporu cestovního ruchu, ale i o udržování našeho kulturního dědictví. Občané musí mít právo zasáhnout svým hlasem do podivných projektů, v jejichž rámci bychom mohli přijít o kulturní dědictví. Budeme usilovat o vyřešení problému některých dlouho nevyužitých staveb s dějinnou hodnotou, jako je například Strahovský stadion. Budeme podporovat výstavbu nové budovy knihovny dle návrhu architekta Jana Kaplického.

7) Praha občanům, občané Praze

Stojíme za heslem „Ne člověk pro úřad, ale úřad pro člověka". Úředníci musí být stoprocentní profesionálové, otevření a vstřícní. Totéž platí i pro městské strážníky, zaměstnance Dopravního podniku a dalších podniků služeb hlavního města. Za naprostou nezbytnost považujeme aktivní zapojení občanů do městského plánování, rozhodování, realizace projektů a jejich kontroly. Proto podpoříme co nejširší zapojení spolků, občanských sdružení, veřejně prospěšných společnosti, církevní charity a dalších neziskových subjektů do systému veřejné správy.

Vážení příznivci a přátelé, kompletní program SPO pro Prahu naleznete ZDE.

 




Poslední novinky