Referendum? Jistě. Ale…

20/12/2017 Referendum? Jistě. Ale…

Poněkud exotické uskupení SPD-TO předložilo (znovu) zákon o referendu. Podle svého programu chce strana „široké referendum (…) o zásadních otázkách týkajících se budoucnosti země.“ A v tom je ten háček.

Přímá demokracie projevená prostřednictvím referend je skvělá věc. Je to správná věc. Jenže referenda nemohou být omezena na „zásadní otázky“. Chtít, aby občané rozhodovali jednou za dvacet let o euru, vstoupení nebo vystoupení z EU nebo NATO a o podobných zcela klíčových věcech je stejné, jako očekávat bezchybné zdolání sjezdovky Streif (Hahnenkamm) od lyžaře, kterého pustíme na svah právě a jenom jednou za těch dvacet let.

Návrh ústavního zákona, se kterým přišlo SPD-TO, v podstatě není špatný – lze tam ale velmi zásadně diskutovat o některých detailech, které by měly být lépe popsány nebo které návrh naprosto neobsahuje.

Například pokud iniciativa podle Článku 3 návrhu předkládá ke schválení zákon (což tento text nevylučuje, ale ani neupravuje), chybí zde zcela definice požadavků a formální podoby návrhu. Přičemž bez toho, aby občané mohli předložit zákon jako celek, ztrácí obecné referendum značnou část svého významu. Pokud bychom si za vzor chtěli brát Švýcarsko, pak v případě zákona prosazovaného referendem chybí možnost, aby Parlament ve stejné věci vypracoval a přijal svoji verzi a dal ji k posouzení.

Dále například je problematické, proč by navrhovatelem referenda měla být vláda (Článek 4, odst. 1, písm. a) – to je do jisté míry proti smyslu referenda. Vláda předkládá své návrhy zákonů Parlamentu standardní cestou a není důvod, proč by se měla přímo obracet na občany nad rámec svého mandátu. Jestliže existuje téma natolik zásadní pro společnost, pak se to přece projeví vznikem iniciativy a nikde není řečeno, že političtí vůdci z vládních stran se této iniciativy nemohou zúčastnit.

Také otázky rovného přístupu do sdělovacích prostředků jsou problematicky řešené – pět hodin ve veřejnoprávních médiích pro obě strany nemají u celostátních otázek příliš velkou váhu a navíc sice máme definovanou „iniciativu“, ale nikoliv opačnou stranu, tedy ty „druhé“. Kdo se ujme oněch pěti hodin „proti“? Na to zákon vůbec nemyslí. Lze například zvážit státem financovanou publikaci, kde iniciativa i její opozice dostanou stejný prostor pro předložení názorů a distribuci této publikace občanům (což je model používaný a vyzkoušený).

Dalo by se pokračovat. Třeba zde není možnost korespondenčního hlasování, není zde možnost hlasování v zahraničí, není zde ani náznak pokusu o elektronické hlasování… A není zde otázka povinnosti občana hlasovat, která v případě celostátních referend je ke zvážení (zdůrazňuji zvážení, protože pokud je někdo lempl a nehodlá se podílet na správě vlastní země, není mu asi pomoci). To všechno jsou nicméně věci, které lze příslušnou diskusí zvládnout a případně řešit.

Základní chybou návrhu je ale něco jiného. Celostátní referendum je fajn, ale potřebujeme daleko více upravit referenda obecní a ustanovit referenda krajská a to tak, aby jejich výsledky byly závazné pro místní samosprávy a aby občané dostali především skutečnou možnost spravovat nejdříve svoji vlastní obec a svůj kraj. Aby nejdříve byla přijata rozhodnutí, která budou reálně ovlivňovat životy konkrétních lidí na konkrétních místech. I lyžař jezdí nejprve na modré sjezdovce, pak se vydá na červenou a případně černou trať.

Návrh SPD-TO je tedy především nedostatečný, protože z otázky přímé demokracie řeší relativně nevelký (jakkoliv důležitý) výsek problematiky. Téma přímé demokracie a referenda je však potřebné pojmout daleko plošněji a koncepčněji. Jestliže má existovat referendum o „nejdůležitějších otázkách“, pak musí především a nejprve existovat funkční referendum (nikoliv současný patvar) o otázkách místních a regionálních.

Luboš Smrčka, místopředseda SPO Praha

 

 


PROGRAM SPO PRAHA PRO OBECNÍ VOLBY 2014

1) Praha transparentní a protikorupční

Chceme město bez korupce a tunelářů, je nutné odstavit od moci, vlivu a funkcí lidi nekompetentní morálně a věcně. Vše o veřejných penězích musí být zveřejňováno na webu. Všechny městské rozpočty musí být veřejně kontrolovatelné.

2) Praha participativní

Chceme bránit a obhajovat základní práva všech občanů, práve občanská, politická i sociální. Proto mimo jiné požadujeme přímou volbu starostů a primátora či snížení hranice pro platnost místních referend na 25% účast a jejich časté využívání.

3) Praha hospodárná, inovativní, vzdělaná a podnikavá

Budeme podporovat místní podnikatele, obchodníky a řemeslníky,budeme podporovat rozšíření farmářských trhů a dovoz čerstvých potravin z venkova. V oblasti vzdělání podpoříme vznik dětských skupin, veřejných i soukromých mateřských škol.

4) Praha zdravá a sociální

Podpoříme efektivnější uspořádání sítě zdravotnických zařízení v hlavním městě a převod některých zařízení ze státu do vlastnictví hlavního města. Velkým problémem je rostoucí zadlužení občanů hlavního města, zejména seniorů a dalších sociálně slabých jednotlivců i celých rodin. Uvědomujeme si problémy, které jim způsobuje exekuční vymáhání pohledávek provázené řadou excesů ze strany spekulantů i samotných exekutorů. Proto bude město používat exekuce jen v případě, že selžou jiné prostředky vyrovnání s dlužníky. Podpoříme opatření k rychlejšímu návratu matek s malými dětmi do zaměstnání.

5) Praha bezpečná, čistá a přívětivá pro život

Prahu trápí vysoká úroveň drobné kriminality - kapesních krádeží, vykrádání domů a bytů, krádeží dopravních prostředků včetně bicyklů, rozkrádání a ničení veřejného majetku tzv. sběrači kovů a vandaly. Neúnosně velké je množství heren, kasin a dalších míst hazardu. Zásadní je dotažení linky metra A z Motola na Zličín, vybudování linky metra D, dobudování bezbariérových vstupů pro všechny stanice metra. Praha musí být město pořádku, k čemuž pomůže nejen činnost strážníků. Čistotu Prahy je třeba pojímat jako neustále probíhající činnost.

6) Praha kulturní, evropská a světová

Investice do kulturních památek jsou investicí potřebnou a návratnou, jde o nejen o podporu cestovního ruchu, ale i o udržování našeho kulturního dědictví. Občané musí mít právo zasáhnout svým hlasem do podivných projektů, v jejichž rámci bychom mohli přijít o kulturní dědictví. Budeme usilovat o vyřešení problému některých dlouho nevyužitých staveb s dějinnou hodnotou, jako je například Strahovský stadion. Budeme podporovat výstavbu nové budovy knihovny dle návrhu architekta Jana Kaplického.

7) Praha občanům, občané Praze

Stojíme za heslem „Ne člověk pro úřad, ale úřad pro člověka". Úředníci musí být stoprocentní profesionálové, otevření a vstřícní. Totéž platí i pro městské strážníky, zaměstnance Dopravního podniku a dalších podniků služeb hlavního města. Za naprostou nezbytnost považujeme aktivní zapojení občanů do městského plánování, rozhodování, realizace projektů a jejich kontroly. Proto podpoříme co nejširší zapojení spolků, občanských sdružení, veřejně prospěšných společnosti, církevní charity a dalších neziskových subjektů do systému veřejné správy.

Vážení příznivci a přátelé, kompletní program SPO pro Prahu naleznete ZDE.

 




Poslední novinky