Za chvíli bude třeba mít forenzní všechno

22/05/2018 Za chvíli bude třeba mít forenzní všechno

 

Existují oblíbené příklady podvodů s ekonomickými daty či statistikami, které vedly k problémům. Jedním z těch všeobecně známých je kreativní přístup Řecka k výsledkům vlastní země před vstupem do eurozóny.

Finále je slavné. Řecko daleko silnější konkurenci společného trhu, které se nemohlo bránit měnovými opatřeními, prostě neuneslo a spadlo do mimořádné dluhové krize.

Konec konců celý koncept kreativního účetnictví, který vedl ke krachu energetického gigantu Enron, byl svým způsobem podobný. Započítávání příjmů, které ještě nebyly, zároveň rozkládání skutečných výdajů do budoucího času… I my máme podobné příběhy, které skončily neslavně. Třeba když OKD vyplácelo dividendy, na které si půjčilo.

K čemu mířím?

Náš stále sofistikovanější svět působí neobyčejně složitě a okatě dává najevo, jak mnoho energie vydává na zabezpečení správnosti a férovosti informací. Výsledky musí být auditované, země dostávají ratingy, vytváříme složité systémy regulatorních opatření, které jsou extrémně složité a nákladné, ale ve skutečnosti je to trochu efekt „Houdini“. Čím více řetězů a zámků, tím lépe je jenom maskováno, že kouzelník je volný.

Princip podvodů totiž zůstává stále stejný a je stejně jednoduchý. Jediné, co se mění, je ten obal z množství řetězů a zámků, který věc maskuje. Bernard Madoff vylákal na investorech možná až 65 miliard dolarů s principem prachobyčejného letadla. Je to nepochopitelné, ale vydrželo mu to zhruba třicet nebo možná i čtyřicet roků až do přelomu let 2008/2009. Nebýt krize, možná ještě jeho finanční aeroplán stále letí. A to v zemi, kde různé komise a státní orgány mají mimořádné pravomoci k potírání nepravostí.

Se skupinou kolegů nyní připravuji vysokoškolskou učebnici o oblasti due diligence, což je zjednodušeně komplexní prozkoumání stavu podniku. Takže se dotýkáme i tématu forenzního auditu. Je to neobyčejně zajímavá práce, která člověka vede k mnoha úvahám. Mimo jiné i o relativně nové oblasti ekonomických věd, totiž o forenzní ekonomii. Tu a tam se o ni objevují zmínky i v českých médiích. K nim patří i studie Luise Martineze o tom, jak lze ověřovat zveřejněná statistická data pomocí měření světelného smogu a obecně míry osvětlení měst a dalších oblastí na satelitních snímcích. (Text o studii se objevil i na iDnes ZDE.)

Martinez na základě matematických analytických postupů zpochybňuje některé údaje zveřejňované méně demokratickými státy o růstu jejich HDP, konkrétně jde o Myanmar (dříve Barma), což je vcelku jedno, ale hlavně o Čínu. Autor došel k tomu, že čínský růst v letech 1992 až 2005 nebyl v průměru udávaných 6,2 procenta ročně, ale necelých pět procent. (Předběžnou studii je možné nalézt ZDE.) Pokud má Martinez pravdu o relativně vzdálené době, jak můžeme věřit současným čínským údajům? Zvláště, když před jenom pár lety tahali Řekové zbytek Evropy za „fusekli“ a cucali si čísla z prstu?

Rozvoj forenzní ekonomie nepřichází jen tak z čistého nebe. Jako vždycky, i tady jde o reakci na poptávku. Ta se projevuje i rostoucím zájmem o služby, jako je forenzní audit (či forenzní účetnictví). Ale vyvolává ji skutečnost, že přes veškerá regulatorní opatření a přes ohromnou spoustu zákonů je pořád a asi i vždy bude jednoduché podvádět. Když se na řeckém úřadu vlády rozhodli, že do statistik chtějí místo (třeba) 1,5 napsat jiné číslo (dejme tomu 3,8), tak to prostě udělali. A i když mnozí pochybovali a zpochybňovali ta data, většina jim prostě chtěla věřit. Výsledky Madoffových fondů také někteří označovali za nereálné. Ale většina chtěla věřit. Při pohledu na kouzelníka omotaného zámky a řetězy víme, že je to finta. Ale chceme věřit tomu, že není.

Potřeba forenzního přezkoumávání řady ekonomických dat či dokonce statistických údajů je prostě reakcí na to, jak je člověk udělán, z jakého je těsta. Že na jedné straně jedná k svému prospěchu i tehdy, znamená-li to překročení etických či i zákonných bariér, na druhé straně pak, že rád věří důkladnosti regulací a tomu, že nějaký předpis ho dokáže ochránit.

Zatím se nezdá, že by se na tom mělo něco měnit. Takže budoucnost patří forenzním odborníkům. Ti nepřijdou o práci nikdy.

Luboš Smrčka, místopředseda SPOZ Praha

 

 

 

 

 

 


PROGRAM SPO PRAHA PRO OBECNÍ VOLBY 2014

1) Praha transparentní a protikorupční

Chceme město bez korupce a tunelářů, je nutné odstavit od moci, vlivu a funkcí lidi nekompetentní morálně a věcně. Vše o veřejných penězích musí být zveřejňováno na webu. Všechny městské rozpočty musí být veřejně kontrolovatelné.

2) Praha participativní

Chceme bránit a obhajovat základní práva všech občanů, práve občanská, politická i sociální. Proto mimo jiné požadujeme přímou volbu starostů a primátora či snížení hranice pro platnost místních referend na 25% účast a jejich časté využívání.

3) Praha hospodárná, inovativní, vzdělaná a podnikavá

Budeme podporovat místní podnikatele, obchodníky a řemeslníky,budeme podporovat rozšíření farmářských trhů a dovoz čerstvých potravin z venkova. V oblasti vzdělání podpoříme vznik dětských skupin, veřejných i soukromých mateřských škol.

4) Praha zdravá a sociální

Podpoříme efektivnější uspořádání sítě zdravotnických zařízení v hlavním městě a převod některých zařízení ze státu do vlastnictví hlavního města. Velkým problémem je rostoucí zadlužení občanů hlavního města, zejména seniorů a dalších sociálně slabých jednotlivců i celých rodin. Uvědomujeme si problémy, které jim způsobuje exekuční vymáhání pohledávek provázené řadou excesů ze strany spekulantů i samotných exekutorů. Proto bude město používat exekuce jen v případě, že selžou jiné prostředky vyrovnání s dlužníky. Podpoříme opatření k rychlejšímu návratu matek s malými dětmi do zaměstnání.

5) Praha bezpečná, čistá a přívětivá pro život

Prahu trápí vysoká úroveň drobné kriminality - kapesních krádeží, vykrádání domů a bytů, krádeží dopravních prostředků včetně bicyklů, rozkrádání a ničení veřejného majetku tzv. sběrači kovů a vandaly. Neúnosně velké je množství heren, kasin a dalších míst hazardu. Zásadní je dotažení linky metra A z Motola na Zličín, vybudování linky metra D, dobudování bezbariérových vstupů pro všechny stanice metra. Praha musí být město pořádku, k čemuž pomůže nejen činnost strážníků. Čistotu Prahy je třeba pojímat jako neustále probíhající činnost.

6) Praha kulturní, evropská a světová

Investice do kulturních památek jsou investicí potřebnou a návratnou, jde o nejen o podporu cestovního ruchu, ale i o udržování našeho kulturního dědictví. Občané musí mít právo zasáhnout svým hlasem do podivných projektů, v jejichž rámci bychom mohli přijít o kulturní dědictví. Budeme usilovat o vyřešení problému některých dlouho nevyužitých staveb s dějinnou hodnotou, jako je například Strahovský stadion. Budeme podporovat výstavbu nové budovy knihovny dle návrhu architekta Jana Kaplického.

7) Praha občanům, občané Praze

Stojíme za heslem „Ne člověk pro úřad, ale úřad pro člověka". Úředníci musí být stoprocentní profesionálové, otevření a vstřícní. Totéž platí i pro městské strážníky, zaměstnance Dopravního podniku a dalších podniků služeb hlavního města. Za naprostou nezbytnost považujeme aktivní zapojení občanů do městského plánování, rozhodování, realizace projektů a jejich kontroly. Proto podpoříme co nejširší zapojení spolků, občanských sdružení, veřejně prospěšných společnosti, církevní charity a dalších neziskových subjektů do systému veřejné správy.

Vážení příznivci a přátelé, kompletní program SPO pro Prahu naleznete ZDE.

 




Poslední novinky